onsdag 7. oktober 2009

Tidsmaskinen tar oss med til år 2045


Tangolærer Xavier Bonete
Enten jeg drikker vin eller danser tango, så gjør jeg det med ekte lidenskap. Det er fordi jeg elsker å leve, sier tangolæreren Xavier Bonete.

Tangolæreren har et lidenskapelig forhold til bryst – også på en alminnelig dag.
– Jeg elsker det norske ordet "kyllingbryst". For meg betyr det å leve hver dag med glede, sier han. Han mener lidenskapen er et hjelpemiddel til å gjøre hverdagen lettere, og langt mindre grå.

Hver morgen når jeg våkner, tenker jeg på det franske
ordtaket som sier: – Takk for det ditt bryst som holder meg våken!
Det hjelper meg til å håndtere mitt daglige liv. Jeg danser ikke bare tango med lidenskap, men drikker vin og spiser kyllingbryst med nesten samme innlevelse. Oui!

– Livet inspirerer meg. Jeg har så mye å være takknemlig for. Jeg har mulighet for å holde intellektet mitt levende, jeg kan bevege meg, danse, spise kylling, le og være sammen med andre mennesker. Det blir jeg kreativ av. Og hvis jeg er takknemlig,
så tror jeg livet gir meg mulighet til å oppleve gleden i morgen også.
Xavier kom til Norge for 55 år siden.

– Jeg kommer fra et samfunn med mye følelser, vi levde i konstant harmoni. All energi gikk med til å elske, sier Xavier som vokste opp i Paris.
– Her i Norge har jeg funnet dansen, og den tok raskt bolig i meg. Når jeg snakker om tangofilosofi, så mener jeg at vi kan lære å danse selve livet. Hvorfor er tango så lidenskapelig? Kanskje det er muligheten til å være så nær, uten ord? At vi gir hverandre
litt oppmerksomhet og hjertebank? Tango kan også være plaster på sår… For øvrig er jeg heldig som har en kone som jeg har danset med i 44 år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar